Sesaat Berlalu Adalah Sejarah

Sunday, July 19, 2009

6 Juta Pengundi Baru Milik Siapa..?

Iklim politik 1Malaysia semakin unik hari demi hari, tahun demi tahun. di pihak Pakatan Rakyat, kita sedang menuju kearah kematangan pemikiran manakala di pihak Barisan Nasiyonal pula kelihatan semakin menuju kearah ke"menatang"an pemikiran. semakin loya dan semakin jahat taktik politik di pihak Barisan Nasiyonal.

Wang ringgit bukan masalah dalam mengekalkan kuasa manakala bagi Pakatan Rakyat pula, kadangkala semakin tersepit dek kerana sistem keterbukaan dan ketelusan yang diamalkan semenjak Pakatan Rakyat berdiri teguh di 1Malaysia selepas PRU-12. lihat saja bagaimana blogger-blogger malahan sesama ahli parti menghentam pimpinan dan juga parti-parti baik PAS, DAP mahupun PKR jika berlaku sesuatu yang tidak dipersetujui.

Ini tidak berlaku di pihak Barisan Nasiyonal, majoriti penyokong-penyokong Barisan Nasiyonal lebih berminat untuk mengangkat setinggi Planet Zuhal parti-parti yang disayangi mereka malah mungkin ada juga yang menyembah pimpinan mereka walau tersohor kerja kotor pimpinan mereka kepengetahuan umum. matlamat menghalalkan cara. itu motto mereka.

Balik kepada apa yang sebenarnya mahu dibincangkan disini, bermula dari perubahan iklim politik 1Malaysia, sehingga kehari ini masih tidak nampak mana-mana parti yang berminat untuk "memiliki" undi 6 juta bakal pemilih baru dalam PRU-13 nanti. baik di pihak PAS, DAP mahupun PKR, masih tidak nampak usaha-usaha untuk mendekati bakal-bakal pengundi baru ini.

6 juta bukan sedikit jumlahnya, apa yag kita lihat dan berlaku hari ini ialah, setiap kali berlaku Pilihanraya Kecil, ke 3-3 parti baik PAS, DAP mahupun PKR memang berminat untuk memiliki undi muka-muka baru, tetapi hanya dalam tempoh kempen Pilihanraya sahaja, habis pilihanraya, tamatlah cerita "Pengundi-Pengundi Baru" yang menjadi harapan untuk menggarap kemenangan Pakatan Rakyat.

Tidak nampak secara jelas lagi usaha untuk mendaftarkan nama-nama baru ini dan juga memberikan pemahaman akan pentingnya undi mereka dan bagaimana untuk menjamin bahawa undi mereka-mereka ini akan berada didalam petak berlambangkan komponen Pakatan Rakyat. apa hebatnya menambah jumlah ahli jika ahli-ahli parti yang baru berdaftar tidak mendaftar pula sebagai pemilih..?

15 juta ahli parti hebat sangatkah kalau yang mendaftar sebagai pengundi tidak sampai pun 500.000 orang..?