Sesaat Berlalu Adalah Sejarah

Friday, June 5, 2009

Teruskan Perjuangan, Selamat Bermuktamar


Hari ini bakal berlansung Muktamar Pas ke-55. Semoga ianya berjalan dengan lancar. Jika ada pertikaian sebelum muktamar, lupakan selepasnya. Biduk berlalu, kiambang bertaut.

Jika ditanya siapa yang saya sokong dalam muktamar kali ini? (khususnya jawatan Timbalan Presiden yang heboh diperkatakan itu).Jawapan saya: saya sokong PAS. Maknanya siapa pun yang menang dalam muktamar ini tetap pemimpin PAS yang perlu disokong, perlu didokong rakyat.

Jika pemimpin yang menang dalam muktamar ini kelak berjuang atas landasan yang diyakini, sokongan padu perlu diberikan kepadanya berterusan. Tapi jika dia menyeleweng dari landasan perjuangan, nasihatilah dia untuk kembali ke pangkal akar perjuangan parti. Jika dia masih dengan caranya dan membelakangi suara ahli, singkirkan dia. PAS pernah melakukan ini apabila menyingkirkan Datuk Asri yang berkarisme hebat dan jasanya amat besar itu. PAS bukanlah Umno yang tidak berani menyingkirkan pemimpinnya yang menyeleweng. PAS adalah PAS yang sentiasa berani berkata benar.

Teruskan perjuangan, selamat bermuktamar!